Hemma! ...nästan

När bussen efter 18 timmar (!) rullade över harbour bridge och man skymtade operahuset, då kändes det faktiskt lite som att man kom hem... Skön känsla! Gillar verkligen Sydney!

Ja, blev en rätt snabb visit i Brisbane, två nätter och två dagar, sista dagen åkte vi iväg klockan åtta för att hinna med en buss till Byron Bay.

Brisbane fick nog inte tillräckligt lång uppmärksamhet för att visa sin mysiga sida, för jag såg den inte! Möjligen när vi hittade en trappa upp till ett mysigt kvarter när vi letade efter coles så upplevde man en skymt av det, men annars när man gick mot huvudgatan, Queens street, kändes det så där. Tyvärr hann vi inte gå till stranden!! Det skulle nog ha dragit upp betyget rejält annars. Konstigt, eftersom jag har förstått att Brisbane ska vara riktigt fint. Men som sagt, vi hade väl inte tillräckligt med tid för att hitta smultronställena... Vi hann med att gå till centrum, kolla lite i turist/butiker och ta några bilder. Fanns rödljus överallt, så tog en evighet att ta sig någonstans.

Inte heller i Byron Bay hade vi mycket tid, vi var faktiskt bara över en dag... Det var otroligt synd, Byron Bay var som ett paradis! Om man bortser från att jag tappade en tåring som jag hade köpt en timme tidigare i sanden när jag grävde ner Micke, så var stranden den underbaraste jag varit med om tror jag! Sanden var mjuk som silke och helt vit... Vattnet var dock en annan femma, förstår varför alla är surfgalna här - det är ju enda sättet att vara i vattnet! Det var så stora vågar och starka strömmar tack vare vågorna, att man inte hölls på samma ställe alls och att ta simtag var out of the question!  Och hamnade man under vattnet fick man det hemska salt-saltvattnet i ögonen, munnen och näsan... Angående tåringen hade jag köpt två likadana som tur var, men den andra var ju tänkt att någon skulle få... Så tyvärr =)
Det vi hann med i Byron Bay, var att simma (typ), kolla butiker och allmänt kolla staden samt i kanske en timme först när vi kom dit, leta efter ett ställe att sätta våra väskor. Stället hade inga offentliga skåp! YHA ville inte hjälpa oss, informationen stängde halv sex, global gossips skåp var stängda och alla rekommenderade Nomads, ett annat hostel, som först inte ville hjälpa oss men sen gav dom med sig att vi fick låsa in våra saker i deras skåp. Kostade tio dollar, men det var det värt! Efter att alla butiker stängt så smög vi faktiskt in till allrummet på nomads och väntade på bussen också... Då blev det brandalarm mitt i allt, men det var ingen eld! Till slut kom vi i alla fall iväg med bussen tio över tolv. Så fruktsvärt jobbigt och obekvämt att försöka sova i bussen, oavsett om man har eget säte eller inte!!


Nu är vi alltså i Sydney, vi kom vid halv två och vi gick till Paddy's Market, Haymarket, efter en uppfräschning. Nu vilar vi!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0